onsdag 30 december 2009

Sista däcksbalkarna på plats

Masik nummer ett är limmad och formad efter låren. Nu börjar kajakens hela rymd att kännas och synas. Det blir en ganska flatbottnad historia, med ganska jämnt rund kontur. När dessa sista två däcksbalkar skall monteras tar jag tillfället i akt att påverka kajakens bredd en sista gång. Jag vill framför allt inte att den skall bli för bred, så jag drar ihop relingarna 5mm innan jag pluggar den första balken. Kajaken är nu 47,5cm bred.


Nya vinklar för pluggningen betyder nya mätningar och borrjiggar. Det är med en växande oro som jag borrar i relingarna. Ett misslyckat hål nu betyder en smärre katastrof. 8 hål skall borras i två krökta balkar – jag låter det ta 2 dagar att till fullo montera dem. När jag inte längre har tillgång till min assistents händer, får jag istället ersätta dem med massor av klämmor och stöd. Men det går bra, bara man låter träets bångstyrighet bestämma tempot. Att borra i ändträ utan ett stadigt mothåll – dessutom lite snett – är en god anledning att göra allt långsamt och försiktigt. Att förbereda och borra 8 hål på två dagar kan låta som en lyx, men det är väl investerad tid. Masiken är den balk som kommer att få utstå mest tryck och påfrestningar. I rollar och stödtag skall man inte behöva tveka med lår och knän. Visserligen skall man inte behöva ta i allt för mycket för att komma runt i en roll – men om man behöver det, i en nödsituation, skall man inte behöva fundera över om kajaken kommer att hålla eller ej.

Olika kajaker följer olika traditioner. De jag tittat på inför mitt bygge har bara två balkar mellan sittbrunn och fotstöd. Andra modeller kan ha upp till det dubbla. Detta är ytterligare en anledning till att få fina möten mellan relingar och masik.


Det är första gången jag kliver i kajaken med fast monterade balkar över benen. Och min tes håller. Tidigare kunde jag ta mig i men inte ur, utan att fastna. Med de fast monterade balkarna tar jag mig också ur (bra). Man vågar helt enkelt pressa lederna mer när man vet att allt runt omkring håller vad det ser ut att lova.


Det är inte bara de bägge däcksbalkarna i laminerad björk som kommer att kompensera för att det är så fä balkar framför sittbrunnen. Även taket får bidra med en viss stadighet. Tre granreglar av duktigt tjocklek skall inte bara lyfta upp duken över benen – utan även skapa en styvhet i hela midskeppet.

Det är inte många centimetrar över låren (1-1,5cm) – det är nästan raka ben som gäller. Men efter peptalk från paddlingskollegan Daniel S. så kommer vi fram till att jag efter ett års paddlande, troligtvis kommer att tycka att denna kajak är allt för hög över fördäcket. Kajakens slutgiltiga mått kommer jag att redovisa när arbetet är klart. Men jag kan redan nu berätta att en sof kajak har två intressanta mått på varje given punkt. Ett yttermått och ett innermått – där innermåttet handlar om det utrymme man faktiskt har. Och yttermåttet om det omgivningen ser av kajaken. Skall man således göra en sof av en ritning på en stripbyggd kajak måste man offra något av dessa mått. Antingen blir kajaken mindre och trängre invändigt, eller så får man göra kajaken större utvändigt.



For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.