lördag 2 januari 2010

Kajaktak


Att fästa in däcksbrädorna i masiken på ett diskret sätt krävde en hel del efterforskningar. Men forskning utan resultat. De byggbeskrivningar jag hittat handlar uteslutande om skydd över knäna som inte ligger spända som bågar. Med andra ord behöver de endast pluggas. Men mina kommer att fjädra iväg i bägge ändar som de inte görs fast ordentligt. Det finns gott om kajaker med denna lösning men ingen som i detalj visar hur man löser problemet. Kom efter ett tag fram till att surrningar, försänkta i träytorna bör bli den smidigaste lösningen för mig. En plugg i varje fog gör dessutom att sidoförskjutningarna minskar.


Övergången mellan relingar, för och akter överbryggas av en nedsänkt granskiva. Hela kajaken är här mycket smal, och det är svårt att balansera en stor handöverfräs på en så liten yta. En ordentlig jigg tar hand om problemet. När granskivan är nedsänkt på plats tar, enligt många, ett svårt moment vid. Att fixa en fin övergång mellan alla delar.

Det är egentligen inte så frustrerande. Många använder stållinjaler eller pappersmallar för att få så fina linjer som möjligt. Men faktum är att ett par ganska lika trälister duger perfekt. Hela hemligheten ligger i att arbeta med bägge sidor samtidigt. Det handlar inte om att skapa två exakt lika linjer - utan snarare om att skapa intrycket av två lika linjer. Eftersom vi redan kommit överens om att en sof kajak inte handlar om millimetrar, så är ögonmåttet, eller intrycket av det vi ser som gäller. Pressa listerna lite fram och tillbaka tills man når en balans i formen. Gå runt och titta från olika vinklar - kontrollmät INTE. En kajakform är så pass komplex att vi läser in massor med linjer och information i vårt synfält. Information som påverkar de linjer som finns runt om kring. Kölen är tillräckligt rak, sedan tidigare mätningar, så denna infästning är helt estetisk. Här är det upplevelsen av linjerna som är det viktigaste. Inte om de verkligen är lika.

Och ett tips till. Fortsätt med krökningen enda fram till kajakens slut. Avsluta inte för och akter med två parallella linjer. Formen får mycket mer fart och rörelse om hela skrovets linjer går ihop till en spets någon meter framför eller bakom kajaken.





For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.