fredag 18 december 2009

Surrning



Med köl och ribbor lagda på plats är det dags för sentråden. Bägge ribborna surras från akter till för. När en ribba är klar syns det tydligt att formen på kajaken kommer att skruva sig om man inte surrar andra sidan i samma riktning. Med andra ord, start vid aktern igen, och spegelvända rutiner. Vips är relingarna parallella igen.


I för och akter hålls ribborna på plats med genomgående sentråd. Endarna försvinner in under duken som hålls ut av fören och relingarna. Med en tvärare för och akterstäv finns det troligtvis bättre lösningar, men de får helt enkelt inte plats i min konstruktion - ännu en fördel att bygga utan ritning...


Jag lämnar ramarbetet för en tid för att börja testa olika masik-konstruktioner. Många av de öst Grönländska kajakerna har två välvda däcksbalkar, och det är dessa som jag provar ut med hjälp av kartong och limklämmor. Jag lägger "Blakkr" på golvet och kliver i och justerar tills dess att jag varken kan ta mig i eller ur utan att stöta i de provisoriska balkarna. Jag vet av erfarenhet att jag är mer rädd om pappmallar än om permanenta träbalkar - så kan jag precis ta mig emellan papperskonstruktionen så kommer jag enkelt i en stadig träkonstruktion. Med ett flin konstaterar jag också att om jag precis kan ta mig ner är det få andra som klarar det. Ingen skulle komma på tanken att skräddarsy en kostym att växa i. 22cm från kölens yttersida till masiks undersida. Jag kommer att skiktlimma bägge balkarna i 3mm knivskuren björkfanér.
For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.