tisdag 8 december 2009

Formens linjer klara



Efter många granskningar har jag pluggat och kilat fast relingarna i den form som jag önskar. Nu återstår arbetet med att mäta upp däcksbalkarna och gira dem mot relingarna. Jag spänner upp alla balkar samtidigt för att måtten skall bli så lika som möjligt. Balkarnas dimension varierar något beroende på vilken uppgift de fyller. Fotstödet får några millimeter extra. Jag bestämmer mig för att göra alla däcksbalkar något högre än vad jag sett i andra byggen - allt för att få så stor anläggningsyta mot relingarna som möjligt. Det får dessutom plats en större plugg. För att kompensera för viktökningen så fräser jag ur valv i balkarna, och fasar sedan av alla kanter. När jag placerar tillbaks dem blir det inte exakt på de platser där måtten är tagna. Det viktigaste är att balken passar fint mellan relingarna - och då får man skjuta den någon cm fram eller tillbaka. Vissa balkar sitter till och med lite snett, till förmån för att få bästa möjliga stabilitet i ramen. I morgon väntar pluggtillverkning och fixering av alla delar... ny borrmaskin, med sladd, har jag unnat mig eftersom jag inte vågar lite på varvtalet i den batteridrivna. Ett hål som hamnar fel, då borret vandrar iväg, betyder att jag vår börja om från början.

For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.