torsdag 3 december 2009

Relingar på plats



En arbetsdag spenderas med relingarnas former, vinklar och hål - närmare bestämt 42st. Det finns många fina tips kring hur de många spanthålen kan göras smidigt sätt. Själv har jag tillgång till en metallfräs från 1950-talet som snällt skapat 40st, 25mm långa hål med runda kanter. Jag kommer att lämna kanterna runda, och använder alltså inte stämjärn för att göra hålen fyrkantiga. Men arbete får jag endå, eftersom jag istället behöver göra alla spantens kanter runda. Med en hederlig sicklings tecknik rundar jag av kanterna med en stålplåt. Jag visar bilder på detta när det är dags.


Efter en dags finjustering av relingarnas krökning sätter jag mig ner och funderar. Jag mäter redan millimetrar i projektet, men vill egentligen skapa en kajak med bohemiska uttryck. - Påminner mig själv om kajakens namn, och förstår att "Svana Strindar Blakkr" inte handlar om millimetrar, utan om ett uttryck. Det finns något vackert över bruksföremål som är slitna, sneda och vinna, men det är enormt svårt att återskapa känslan i nya föremål. Med denna återtagna utgångspunkt i det som är tillräckligt bra, sätter jag igång med att passa in den enda däcksbalken som kommer att fällas in i relingarna - balken bakom sittbrunnen. Det blir just ett "tillräckligt bra" möte i infästningen, och av någon anledning har de små förskjutningar som en gång fanns i ramen försvunnit. Kajakens envishet har släppt taget runt mig och fogat sig i min önskan om en rak båt. Detta påminner mig om att kajaken består av massor av möten mellan olika delar. I en form som dessutom till största delen består av krökta material, kommer jag ständigt att uppleva att farkosten rör på sig under bygget. Det hela utformar sig till ett samtal mellan byggaren och kajaken, där varje ny del blir en kommentar som jag måste svara på. Det känns som en god nivå att kalla detta för ett samtal, och inte en kamp, inte något man träter över. Så fort det blir en kamp har man pressat materialet för långt. Inte lyssnat på det kajaken vill berätta. Jag avvaktar en dag eller två innan jag permanent fixerar alla formar vid relingarna. Ännu finns det diskussioner med "Blakkr" kring relingarnas slutgiltiga krökning...

For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.