torsdag 17 december 2009

Fri från formar



Med spanten på plats är det äntligen dags att plocka bort formarna. Jag lät dem sitta kvar under natten så att spantens spänningar inte skulle vrida kajaken. Det är mycket extra arbete som utförs när man lär sig nya tekniker. Spanten har hyvlats och passats in våta, och jag har varit mycket noga. Men när allt nu är torrt glappar allt ordentligt igen. En smula oroligt när man tänker på hela kajakens stabilitet. Men jag påminner mig om surrningarnas succé när jag var orolig över däcksbalkarnas ständiga vridningar. Stabiliteten kommer med alla möten.


För och akterstäv passas in. För att lyckas med alla linjer från köl, relingar och stävar fäster jag snabbt upp provisoriska ribbor som kan hjälpa mig att se formen, innan jag sågar den. För första gången sveper jag också bygget i ett lakan. Det är lätt hänt att intresset fångas av linjer som inte kommer att synas under duken. Det är kajakens siluett och profil som kommer att avgöra hur den går i vattnet - resten handlar om att bygga en stadig ram. Att skissa med lister och limklämmor gör att man kan se ett och samma resultat från olika vinklar. Ett annat sätt är att fotografera av sin kajak med en digitalkamera, och sedan skriva ut bilderna. Sedan skissar man direkt på bilden för att testa olika lösningar.
For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.