tisdag 1 december 2009

Byggdag 1


En kvistfri dag på jobbet. Jag hade ingen tur med mina dyrt inhandlade norrlandsgranar. Plankorna var visserligen kvistfria men hade istället allt för mycket sprickor efter ett par dagar i rumstemperatur. Det var bara att åka till Woody och syna brädor. Efter en stunds letande hittades en granregel som nu är pappa till hela 6st relingsbrädor med endast en kvist i varje. Men torrt var det förstås inte. Eterhand som granen klyvdes spretade mina relingar i olika vädersträck, och projektet liknade inledningsvis en smällkaramell. Men två brädor blev helt lika - och det är målet. Resten finns nu lagrade inför kommande kajakbyggen. Då det blir lättare att hitta en bror till någon av dem.


Resten av dagen spenderades med mått och märkning. I ett projekt där inget egentligen handlar om centimeter eller millimeter - där måttens längd är viktigare än enheten, kommer gamla måttredskap väl till sin rätt. Med en passare blir det enkelt att prova sig fram med olika avstånd mellan spant och reglar. 20st skall får plats på en given sträcka, och det spelar ingen roll om måtten blir udda, eller med massor av decimaler. Jag har ingen aning om vad måtten blir i centimeter, men jag vet att de hamnat på rätt ställen. Med denna "enhetslösa" måttsättning blir det enkelt att dra nytta av andras erfarenheter på internet. Det enda man behöver är en fin bild och kajakens totallängd. Sedan kan man fördela spant och däcksbalkar i förållande till sina egna kroppsmått. Min kajak växer fram med en blandad kunskap ur Christoffer Cunninghams bok "Building the Greenland Kayak", och bilder från erfarna byggare i Sverige och USA. Lite smäckrare än Cunninghams grundmodell, men inte lika lätt som en rollkajak. Det kommer att dröja ytterligare ett par dagar innan jag kan spänna upp relingarna i sina formar, men arbetet är äntligen igång.

For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.