lördag 19 december 2009

Masik skisser


När man skiktlimmar faner till en masik är det en del sker att tänka på. Limma och skruva ihop så många spånskivor som behövs för att skapa rätt bredd på balken. Mät sedan ut masikens krökning och såga ut den ur blocket med en bandsåg. Jag är mycket noga vid sågningen, eftersom jag vet att de sågade ytorna har den bästa formen man kan få fram. Börjar man putsa sin forms insida blir den sällan, eller aldrig bättre. En fördel med att såga noga är att man får ett utsnitt av hur däcksbalken kommer att se ut. Enkel att testa mellan relingarna.


Min största oro är att jag gör en för stor kajak. Jag provar hela tiden och justerar ner alla mått tills jag inte längre kan ta mig ur sittbrunnen utan att riva med mig masiken med knäna. Sedan är det dags att kompensera det med att runda av formen - fortfarande den utsågade delen av pressformen. Jag kommer fram till att jag kan använda samma form för bakre och främre balken, vilket sparar en del tid. Men att limma och såga ut en form som denna tar bara en timma, så jag är inte bekymrad om jag behöver göra en form till. De 30mm som den färdiga masiken kommer att få, behöver jag endast spara vid relingarnas möte. Resten av formen kan jag runda av och putsa ner ordentligt.

For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.