måndag 21 juni 2010

Norsaq



Efter midsommar är det dags för rollkurs med Helen Wilson - en ordentlig norsaq kan bli användbar. Den är formad ur överblivet virke, och är inte tänkt att kasta några harpuner (vilket bör glädja kalmarsunds sälar till helgen). Detta är en första test för att undersöka om norsaqens form följer samma regler som pagajen. Jag har arbetat med rundade ytor för att den, förhoppningsvis, inte skall ta sin egen väg genom vattnet. Harpuntandens hål är förstärkt med renhorn. När jag filat ett tag slog det mig att norsaq är olika för höger och vänster hand. Eftersom jag själv envisas med att vara vänsterhänt är det extra kul att göra saker som passar mina händer (hand). Efter syning av rollexperten Wilson blir det nog en del justeringar - som tacksamt mottages.

For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.