torsdag 15 april 2010

sjösättning



Äntligen är Blakkr i sitt rätta element. Ett extremt lågvatten, och blåst gjorde att turen endast blev några hundra meter. Mest för att se om kajaken håller tätt. Och det gör den - mål ett avklarat. Inte en droppe på dukens insida. Mina funderingar på ett avancerat säte har jag lagt åt sidan. Liggunderlag fungerar fint, och är inte på något sätt en nödlösning (det finns alltså en god anledning till att man ser lösningen i många sof kajaker). Den extra vikten från bommullsduk och linolja har sänkt kajaken någon centimeter mer än vid mina tester med ram och plast. Vilket är bra - nu ligger Blakkr som en padda i vattnet. Trots en ordentlig sidvind - som nästan blåser mig ur bild på youtube - så är det enkelt att placera kajaken i den riktning som man önskar. Det är fortfarande så att Blakkr bestämmer saker som jag måste anpassa mig till. Kajaken kräver att man inte spänner sig. Låren skall ligga löst mot golvet. Så fort man spänner knän och lår i kajakens tak så låser man upp hela kroppen. För att styra behöver man inte spjärna emot varken fotstöd eller tak. Det är bara att röra på benen så följer kajaken med.

En kort film finns på YouTube

For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.