torsdag 8 juli 2010

Asklister bort



Efter ett par månaders paddlande har jag märkt att kajaken har svårt för att nå över en viss hastighet. Flera trevliga diskussioner med erfarna byggare och kajakdesigners har lett fram till att asklisterna måste bort. De skapar allt för mycket turbulens kring skrovets yta. Och när min duk dessutom är ganska grov i sin struktur så bromsas kajaken ganska ordentligt. Jag har gått på diverse sten till sjöss, och strandat på sand och skärv utan att duken fått mer än repor - och när det nu bara är bryggpålar som lyckats skada min Blakkr vågar jag ta steget att plocka bort listerna. MEN de har ju gjort hål i min duk...



Bloggtips nr 1 i kajakhålslagning är fönsterkitt. Till stor del består den av samma ingredienser som dukens tätning - linolja. Som pigment har jag använt vanlig träkol. Kletigt så det förslår, men det är också tanken. Kittet har ingen motståndskraft mot repor och slag, men det kan överbrygga större hål än lackens ytspänning klarar av. Det skall gå utmärkt att täta sömmar och lagningar i fält med fönsterkitt - och det är en stor fördel att man kan fortsätta paddla omedelbart efter lagningen (kittet tål vatten hjälpligt, och man bör lacka när kajaken torkat till ett par dagar).

Asklisterna hade förstås lackats fast i duken, och enda sättet att få loss dem var att skära med ståltråd. Ingen vacker syn, men kittet gör susen. Man tråkar i så mycket som man förmår, så våldsamt som man vågar. För att få kittet att verkligen komma ner i alla små håligheter kan man man stryka det snabbt med handflatan. Friktionsvämen gör att kittet mjuknar och sätter sig. överflödet skrapas av med en spackel (eller ryggen på en kniv). Det finns ingen anledning att lämna mer kitt på kajaken än det som gör nytta - det nere i håligheter och gropar.


Allt lackas sedan över med linoljelack.
När arbetet ändå var igång fick för och akter en avhyvling. Dessa lister får sitta kvar ett tag till.



Resultatet. En något mjukare accelerationskurva. Inte lägre som att göra in i en vägg strax innan fullfart. Det är helt klart värt risken att få en och annan repa under sittbrunnen, till förmån för lite mer speed.


For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.