söndag 28 februari 2010

Sömnad



Efter ett antal försök med naturmaterial, som lintråd, bomull och ytterligare en lintråd, har jag gett upp. Jag har helt enkelt inte hittat något tråd i min närhet som lever upp till mina önskemål om styrka. Två meter kan vara mycket stark, men sedan kommer 10cm som lätt går av - inte bra på havet... På nätet finns det dock gott om leverantörer av högkvalitets trådar, men de har en retfull leveranstid på en vecka... Min lokala fiskebutik har dock vad jag söker. En tråd som jag vet kommer att hålla under hela sömmens längd + några år i vattnet. Jag gör åter igen av avsteg från mina önskemål om naturmaterial, för säkerhetens skull. Det blir en flätad, obehandlad fiskelina. Med 25kg i dragstyrka lyckas jag trots det dra av den två gånger under mitt arbete. Nå väl. Sömnaden är ett långsamt arbete som hittills tagit mig två 14 timmars arbetspass. Och jag har fortfarande 30% av arbetet kvar. Varje sträcka sys tre gånger. Först trocklas dukarna, sedan samma söm igen, sist follas och sys överskottsduken fast till en liten tunnel. Jag lägger ingen större vikt vid att sömmen skall löpa i mitten av kajaken. Men jag märker snart att en någorlunda rak söm ger en slätare yta på duken. Efter en helgs arbete med kajaken bokstavligen i knät, måste jag göra ett avbrott i mitt arbete. Fingrarna håller inte för en dag till. Mot slutet av söndagen tar det ca 1 minut att sy ett stygn. En plan över hur sista arbetet skall delas upp över kommande veckas kvällar görs upp. Trots att det är slit och värk är arbetet med nål och tråd otroligt belönande när man för tredje gången passerar samma sträcka med den avslutande sömmen. En timme i taget.
For English version please use translate.google.com
write http://larsgustavsson.blogspot.com in the tranlsate text window.